کارآفرینی چیست ؟ کارآفرین کیست ؟!

کارآفرینی چیست ؟ کارآفرین کیست ؟!

موضوع : موضوعات بیشتر ,کارآفرینی , | تاریخ : پنجشنبه 21 آذر 1398 زمان : 14:35 | بازدید : 23
نویسنده : ماحی | نظرات (0)

 

 

برای کسب موفقیت در هر زمینه ای ، علاوه بر پشتکار و... به دست آوردن دانش و مهارت ( توانایی استفاده از دانش کسب شده در شرایط واقعی ) در آن زمینه نیز بسیار مهم است ؛
انسان از بدو تولد تا لحظه مرگ وارد فازهای مختلفی از زندگی می شود که یکی از آن ها زندگی شغلی و مباحث مرتبط با آن است که به علت تداوم این بخش از زندگی و تاثیرات مستقیم آن بر دیگر جنبه های زندگی شخص ، از مهم ترین ها به شمار می رود ***

همانطور که هرچیزی با گذشت زمان به سمت کمال حرکت کرده و دستخوش تغییرات مثبت هماهنگ با دوره خود می شود به طوری که مزایایی را نسبت به قبل همراه داشته باشد ( مانند تغییر دکوراسیون داخلی سوپری ها و سهولت خرید و صرفه جویی در وقت ) ، تعاریف نیز دستخوش تغییر می شوند ؛

از جمله آن ها می توان به تعریف زندگی های شغلی اشاره کرد ؛

اگر این مقاله را در گذشته تنظیم می کردم ، سه نوع زندگی شغلی معرفی می کردم ( استخدامی ، خوداشتغالی ، کارآفرینی ) و کارآفرینی را یک زندگی شغلی مستقل با ویژگی های خاص خودش معرفی می کردم .

اما اکنون به نظرم دو نوع زندگی شغلی وجود دارد ( استخدامی و خود اشتغالی )

هر کدام از این مشاغل دارای ویژگی های خاص خود هستند که در مقالات بعدی مفصل توضیح داده خواهند شد اما یکی از این ویژگی ها که در هر دو شغل مشترک است و موضوع بحث این مقاله می باشد ، کارآفرینی است .


درواقع کارآفرینی یک ویژگی در زندگی های شغلی است .
میزان حضور این ویژگی در هر کدام از زندگی های شغلی ، ضامن موفقیت آن حرفه است ؛ نه تعیین کننده ی نوع زندگی شغلی .


یعنی شخصی که زندگی شغلی استخدامی را انتخاب کرده است برای دوام در پست خود لازم است ویژگی های یک کارآفرین را در خود تقویت کرده و در قلمرو مجاز خود یک کارمند کارآفرین باشد !
این موضوع در مورد یک خوداشتغال و میزان دوام آن در بازار رقابت نیز صدق می کند .

امروزه کارآفرینی نه به عنوان یک زندگی شغلی مستقل بلکه به عنوان یک چاشنی باید در تمام مشاغل مورد بحث قرار می گیرد و شکی در این نیست . 

اما آیا کارآفرینی تنها به خلاقیت و نوآوری و بیان ایده های نوین محدود می شود ؟
قطعا خیر !

همانطور که خرید یک وسیله یا ایجاد یک رابطه عاطفی ، تازه آغاز مسئولیت هاست و تداوم آن به نگهداری و رسیدگی ما به آن موضوع مرتبط است،
خلاقیت و نوآوری و خلق ایده های نوین نیز تازه ابتدای مسیر کارآفرینی می باشد،

یک کارآفرین موفق برای تداوم حیات ، علاوه بر خلاقیت و نوآوری ، بر دیگر جنبه های بازار و شرایط اقتصادی نیز تسلط دارد همچنین مهارت های لازم ( اعم از مدیریت بحران و... ) را فرا می گیرد .
در غیر این صورت زمان حیات حرفه ای طولانی نخواهد داشت و به علل مختلف که در مقالات مرتبط به آن ها اشاره خواهیم کرد ، با ورشکستگی شغلی روبه رو خواهد شد .

برای حفظ حیات شغلی ،کارآفرینی را باید به عنوان یک باید پذیرفت نه یک انتخاب سلیقه ای !

 

فعالیت :

یک دفترچه و قلم تهیه کنید و در آن به چند سوالی که در ذیل آمده جواب دهید :

هدف من ازمطالعه و پیگیری مجموعه مقالات کارآفرینی این است که : .... ( هدف شما می تواند انتخاب یک حرفه یا بهبود بخشیدن به وضعیت شغل فعلی یا... باشد )

 

به نظر شما چرا اغلب مردم از شغل خود ناراضی هستند ؟



منبع : این متن نگارش خودم هست و از منبع دیگری کپی برداری نشده .

ارسال نظر برای این مطلب


کد امنیتی رفرش